Детският лагер – веднъж или всяка година?

Вечерна снимка след планински преход | Lucky Kids

Сравнение между посещението само веднъж или всяка година. Кой от двата варианта е препоръчителен и защо? Какво ще получи детето и как ще надгради знанията и уменията си?

Кога да пуснем детето само на детски лагер? Полезно ли е това за него? Няма ли да се разстрои много? Къде и как да изберем този лагер, така че то да се чувства максимално сигурно и комфортно. Колко пъти да запишем детето в ЛъкиКидс. Дали един път не е достататъчно, а две седмици, или може би да посети още един пъти лагера?

Когато говорим за посещението на лагер и децата, има няколко фактора, които е необходимо да отчитаме: психологически и когнитивно-поведенчески.

Някои деца са екструвертни и нямат проблем с посещенията на лагер – веднъж, два пъти или повече. Има обаче една група интровертни деца, които ако не успеят да намерят приятел в лагерната среда, се чувстват много подтиснати и понякога се разболяват, след което родителите идват и ги взимат. 

Родителите, които са пускали детето на екскурзии или зелени училища са по-спокойни, а и децата им са по-самостоятелни. Проблем е за тези, чийто деца никога не са се отделяли от тях, дори и за една нощ – да отидат на гости с преспиване, при роднини или на двудневна екскурзия от училище.

Всъщност родителите винаги се притесняват – дали ще ги гледат добре, дали детето им ще се сеща само за хигиенните нужди – миене на зъби, преобличане, взимане на душ вечер и тн.

Някои може да се смеят, но като нищо когато се върне може да установите, че половината дрехи са необличани, а другите мръсни като на наемен войник. Или пък на въпроса – „Защо бельото не е носено?“, отговорът да е „Не го намерих.

Добра идея е да се подрежда багажа заедно. Някои родители подреждат багажа по пликове и ги номерират по дни. Детето да отвори първия плик и да си облече дрехите за този ден, след това втория и така нататък.

Може да им се даде и повече свобода – да решат как да съчетават дрехите сами – може да е доста смешно, но не всички по улиците се обличат с вкус и в тон. За самите деца е чудесно сами да трябва да си изградят усещане кое с кое си отива, кое им е удобно и какво предпочитат.

Снимка 8 от ЛъкиКидс лято 2018

Според прогнозата за времето, е добре да има и тънки и дебели дрехи за всеки случай. Ако слагате лекарства в багажа на по-малки деца, добре е да са в специална чантичка, която да предадете на ръководителя на групата, за да може да ги използва при нужда. Сложете и книжки, комплект за рисуване, занимателни игри. Ако иска може да си вземе и плюшена играчка. 

Избягвайте да слагате електронни игри, телефони с игри и други подобни – детето все пак отива да се обучава, да общува и да играе навън, да се социализира, а не отново да стои вторечено в един екран. Идеята ни е да открие, че има игри и живот и извън компютъра. 

Винаги за лагери се дават и джобни пари: за сладолед, за лакомства, атракциони, сувенири, в зависимост от организацията. Желателно е да се проведе предварителен разговор с детето, какво може да си купува и какво не – примерно, че може да си купува по един сладолед на ден и не може да си купува газирани напитки, защото ще се простуди и ще си провали лагера. Какво ще направи детето, зависи от него. Може би няма да разберете къде са отишли парите. 

Хубаво е първият лагер на вашето дете да е с позната компания – приятели, които познава. Важно е детето да не отива за първи път в абсолютно непозната среда и сред непознати хора, особено ако не е много общително. Ще се чувства много по-добре в познати води. И ако всичко е наред, бързо ще забрави за вас. 

При деца, които отиват за втори път на същия лагер е много лесно. Те са запознати с рутината, режима, знаят какъв багаж им е необходим и са вече достатъчно самостоятелни. Някои от тях се връщат с удоволствие, тъй като имат уговорка с приятели, да бъдат заедно на лагер в един и същи период. 

Психологическите фактори и подготовката за лагер, независимо дали за първо или второ посещение, са от изключителна важност за адаптацията на детето в лагера, за неговата мотивация да остане или да отиде отново.

Други фактори за когнитивно-поведенчески. Тук роля играе основната дейност, която детето извършва в лагера. В ЛъкиКидс, академичния процес е лек, минава през опита на детето, учене чрез правене и в този си вид е силно привлекателен за нашите лагерници. Децата участват в разнообразни проекти, ученето не е суха материя и всички участници се наслаждават на процеса на обучение.

В този смисъл, ние препоръчваме първоначалното посещение да бъде две седмици, а при възможност да се посети втори път лагера в рамките на едно лято, резултатите ще бъдат много благоприятни. 

При повторен престой, детето се чувства добре, защото е запознато с рутината в лагера, има представа за това как протичат повечето дейности, познава много от своите учители и аниматори, има изградени приятелства, които биха могли да продължат и в следващия период. 

Снимка 10 от ЛъкиКидс лято 2018

Знанията, които ще бъдат надграждани са многообразни: 

А. В областта на езика: детето ще доразвие структурите на езика, ще започне да общува по-леко и ще разширява речника си; 

Б. В областта на общуването: детето ще получи по-голяма самостоятелност, ще използва по-смело наученото в комуникацията си с чуждестранните преподаватели; по време на различните дейности, детето ще може да усвоява термини и изрази, специфични за тях;

В. В областта на социализацията: детето ще продължава да усъвършенства едно от най-ценните умения за живота, а имено да се представя в група и да търси и намира своето място в нея;

Г. В областта на проектната дейност: детето ще намира решения, ще търси информация, ще се научи да синтезира и анализира най-важното в нея; ще обогатява познанията си в разнообразни сфери на живота /готвене, планинарство, спортове, изобразително изкуство и много други/. 

Както Жак Делор пише в своя доклад „Образованието – скритото съкровище“, пред Международната комисия за образование в 21 век, той формулира четирите основни основни стълба на съвременното обучение, които ние задължително следваме в летен езиков лагер ЛъкиКидс, а имено: 

  • Да се научим да знаем –  да усвояваме знания и умения;
  • Да се научим да правим – да прилагаме наученото;
  • Да се научим да живеем заедно  – да формираме умения за сътрудничество, разбиране на другите, толерантност и умение за решаване на конфликти;
  • Да се научим да бъдем себе си  – да формираме и развиваме личности, които знаят как да отстояват собствените си идеи и позиции.