Как да подобрим английската лексика на нашето дете?

Как да подобрим английската лексика на нашето дете?

Лексиката се научава по естествен път докато изучавате език, а децата попиват нови думи докато ги чуват. Същите техники се прилагат независимо дали става дума за Вашия собствен език или за учене на нов език. Почти всички деца, които посещават LuckyKids, изучават английски език като втори език, така че нека разгледаме на първо място преподаването на нова лексика на изучаващите втори език.

Млади ученици четат в библиотека | Lucky Kids

Когато преподаваме английски език, трябва да говорим ясно и нормално. За да се въведат нови думи, всички учители трябва да говорят естествено, думите не се опростяват. Причината да „не се опростяват“ е, че децата ще попитат „Какво означава това?“, което създава по-голямо общуване между учителя и ученика.

Това на свой ред подобрява практиката да се изслушват останалите ученици в класа. Възрастните и учителите никога не трябва да опростяват езика, тъй като децата трябва да бъдат третирани като малки възрастни, когато се учат, иначе не ги учим на правилните думи, които по-късно ще използват в живота си.

Слушането е основният начин, по който изучаваме нови думи; децата обикновено трябва да чуят една дума от 4 до 12 пъти, за да я запомнят. Когато провеждате игра или упражнение, свързано с лексиката, в класната стая, децата трябва да използват повторно същата дума няколко пъти. Това се прави само с цел думата да се „загнезди“ в съзнанието им.

Научаване на нови английски думи чрез книги и игри

Игрите са страхотен начин за подпомагане трупането на лексика по естествен начин. По всяко време в Luckykids на децата се говори само на английски език. Това им помага да слушат по естествен начин. Всеки добър учител ще поиска от ученик, който има затруднения с определени думи, да ги повтори или да му зададе няколко въпроса с тази дума няколко пъти, за да помогне на детето да запомни новата лексика.

Деца рисуват с пастели на открито | Lucky Kids

Друг чудесен начин за учениците да научат нови думи е да четат не само една книга, а много книги. Истинските книги са най-добри и когато казвам истински книги, искам да кажа хартиени, без значение дали са с твърда или мека подвързия.

В днешно време книгите идват в електронен формат, което не е добро за зрението, тъй като децата са склонни да прекарват прекалено много време втренчени в екрана така или иначе благодарение на мобилните телефони, телевизорите и компютрите. Така че една хартиена книга си е най-добре! Когато четете, винаги срещате нови думи, учениците трябва да бъдат насърчавани да търсят в речника новите думи, за които не са сигурни, или да бъдат насърчавани да стигнат до смисъла им чрез контекста. (Ако не сте сигурни какво означава – това значи да се достигне до смисъла, като се разгледат останалите думи в изречението.) Учениците също трябва да бъдат насърчавани да си водят „дневник на лексиката“. Това е тетрадка с всякакви нови думи, които са научили и по този начин те могат отново да преговарят или опресняват паметта си по-късно.

Игрите са страхотен начин за децата да играят; игрите за запаметяване, игрите на думи или бордовите игри, а все добри за надграждане на лексиката. Често използвам игри по време на заниманията. Това прекъсва нормалната рутина и прави уроците по-забавни.

Скрабъл е страхотна игра за изучаване на нови думи, но не е идеален за големи групи. Обикновена бордова игра като „Змии и стълби“ може да се превърне в игра за класната стая, просто като добавите въпроси или при всяко хвърляне на заровете, те трябва да отговорят правилно, иначе не могат да продължат. Препоръчва се през последните десет минути от всяко учебно занимание по език да се изиграе бърза игра, за да се затвърди новото речниково или граматично познание, което е било преподадено.

Как да накарам детето си да запомни новата лексика?

Има много техники, които можете да опитате да използвате, но трябва да запомните, че ще трябва да намерите начина, по който Вашето дете ще запомни по-добре думите, тъй като всяко дете е различно. Това, което ще сработи за детето на роднини, може да не сработи за Вашето дете; всяко дете е уникално, дори и в ученето.

Час по рисуване на открито | Lucky Kids

Писането е може би първата техника, която бих препоръчал. Това може да стане чрез водене на дневник с нови думи (дневник на лексиката) или просто дневник изобщо. Писането помага да се запаметят думите. Фразите и примерите които се използваха в училищата, всъщност не са най-добрият начин, въпреки че може да сработи за някои деца.

Историите са друг начин децата да използват нов речник, да ги накарате да пишат или да разказват своята история, използвайки всякакви нови думи. Например, ако сте научили думи, свързани с „пиратите“, тогава ги карайте да използват всичките „пиратски“ думи в тяхната история като “„дървен крак“, „превръзка на окото“ и т.н. Децата са склонни да харесват историите, тъй като могат да оставят въображението си да се развихри и могат да бъдат креативни в мисленето си.

Креативността е моята втора препоръка, която също е много добра, ако детето Ви обича да прави неща или е артистично. Да ги накарате да бъдат креативни чрез хартия, картон, химикалки, боички и т.н., е чудесен начин за тях да използват и надграждат лексиката, която са научили.

Можете да ги помолите да направят къща например от стари кутии за обувки и картонени ролки, след това да обяснят какви неща има в къщата или ги помолете да направят нещо като скрин за спалнята или дори ги накарайте да поставят етикети на нещата, които са направили.

Друг добър начин е да използвате „мрежа от думи“ или „балон от асоциации“, за да накарате децата или учениците да запомнят нови думи, като например:

Мрежа от асоциации за дума | Lucky Kids

(снимката е взета от: http://www.readingrockets.org/article/instruction-metacognitive-strategies-enhances-reading-comprehension-and-vocabulary)

 Мрежата с множествени значения на показва многобройните значения на думата

„trunk“ – съществително

part of a car част от кола (багажник)
part of a tree част от дърво (ствол, дънер)
part of an elephant част от тялото на слон (хобот)
swimming shorts къси панталони за плуване (бричове)
part of a body част от тялото (торс)
a chest сандък
An elephant inhales through its trunk Слонът вдишва през хобота си

 

Ако ги накарате да ви дадат примерно изречение за всеки балон, те също така ще упражнят формулировката на изреченията със съответната дума.

Щастливи деца по време на преход | Lucky Kids

В заключение, превръщането на обучението в приятно за обучаемия е по-продуктивно, дори и да изглежда малко неконвенционално. Учениците от всички възрасти, особено децата, ще помнят повече, когато се забавляват, затова правете каквото и да било обучение по английски език приятно за тях. Често правя шеги и се държа леко глупашки по време на заниманията и това работи; дори граматичните времена могат да бъде забавни ;-).

Домашната работа от конвенционалнoто училище може да е скучна. Едно добро нещо, което сработва за мен и моя син, е да направите нещо забавно за тях, ако те изпълнят домашната си работа, може да бъде нещо толкова просто, колкото излизането за сладолед. ЗАБАВЛЕНИЕТО играе ключова роля при преподаването на деца!

Автор:

Нийл Уотърс (координатор LuckyKids)

 

LK-article-end-image