Телефоните предлагат достъп до информация, връзка с околния свят и забавление в едно. Това ги превръща в едни от най-използваните мобилни устройства в съвремието не само от възрастни, но и от деца.
Когато обаче се злоупотребява с времето пред екрана, телефоните могат да доведат до редица проблеми. Те се отнасят както до физическото и емоционалното здраве на подрастващите, така и до тяхното поведение, социализация и цялостно развитие.
В следващите редове разглеждаме темата за вредата от телефоните за децата и ви даваме полезни практики, с които можете да ограничите екранното време.
Влияние върху физическото здраве: зрение, стойка и сън
Продължителното взиране в мобилните телефони може да доведе до зрителна умора, сухота и зачервяване на очите. Това са едни от най-честите симптоми що се касае до екранна зависимост при деца, а последствието от тях е развитие на късогледство.
Дългите часове, прекарани в седнало положение и в неправилна стойка пък увеличават риска от гръбначни изкривявания и хронични болки в гърба.
Освен това синята светлина, която екраните излъчват, нарушава естественото производство на мелатонин в организма. Това е хормонът, който е отговорен за съня и при недостатъчни количества заспиването се затруднява, а сънят е непълноценен.
Психологически ефекти: зависимост, тревожност и проблеми с концентрацията
Прекомерната употреба на електронни устройства, каквито са телефоните, е свързана с появата на зависимост, тревожност и проблеми с концентрацията.
Голяма част от децата проявяват раздразнителност, а понякога дори агресия, когато достъпът до телефона им бъде отнет. Това говори за формиране на емоционална зависимост, при която устройството служи като основен източник на забава и развлечение. С времето детският мозък привиква към екранната стимулация и всяка промяна води до негативни емоции и стрес.
Друг често срещан проблем е нарушението в концентрацията и фокусирането на вниманието. Постоянното използване на телефон натоварва нервната система в степен, до която децата изпитват сериозни затруднения в съсредоточаването върху дадена задача и осмислянето и запомнянето на нова информация.
Социални последици: как телефоните влияят на комуникационните умения?
Прекалената употреба на телефони ограничава времето, което децата прекарват в общуване помежду си. Тук не става въпрос за размяна на съобщения или снимки, а за директна комуникация на живо, която е незаменима в изграждането на социални връзки и умения.
Колкото повече използват телефон, толкова по-трудно децата се учат да разпознават емоции, да изразяват мисли и да водят пълноценни разговори. В дългосрочен план това може да доведе до социална изолация и затруднения в училище.
Как екранното време влияе на когнитивното развитие и ученето?
Продължителното използване на устройства може да ограничи развитието на речта, паметта и вниманието при децата. Освен това мотивацията им за учене спада и те се разсейват много по-лесно.
С времето това се отразява негативно на постиженията в училище. И не само – екранното време повлиява върху цялостното когнитивно развитие, като нарушава способностите за логическо мислене, справяне с проблеми и вземане на решения.
Как да разпознаем признаците на зависимост от телефона?
Пристрастяването към мобилни устройства може да се прояви по различни начини. Важно е то да бъде разпознато навреме, за да се предприемат подходящи стратегии за промяна и контрол.
Основни признаци на зависимост от телефона са:
- Избягване на социални контакти;
- Нарушения в съня;
- Липса на интерес към други дейности;
- Чести пристъпи на тревожност.
Ако детето започне да прекарва все повече време пред екрана за сметка на игра, учене или общуване с връстници, то е твърде възможно то да развива зависимост.
Полезни стратегии за ограничаване на времето пред екрана и ролята на родителите в този процес
Ограничаването на екранното време при децата е възможно чрез ясни правила, последователност и не на последно място – личен пример от страна на родителите.
Определянето на график за използване на устройството е първата подходяща стратегия, която можете да приложите. Важно е да определите моменти от ежедневието, в които екрани не се използват – например по време на хранене или преди сън.
Също така можете да поставите правило и за времетраенето за използване на телефона като половин или един час на ден.
Необходимо е и самите вие да бъдете активна част от процеса. Децата копират поведението на възрастните – ако вие прекарвате прекалено много време с телефона, то и те ще го правят. Ако обаче участвате в съвместни дейности и общувате пълноценно с тях извън дигиталния свят, ще ги насърчите да изградят по-здравословни навици.
Що се отнася до децата и дигиталните устройства, най-ефективният подход е не да забранявате, а да ги възпитавате в тяхното балансирано и осъзнато използване.
Алтернативни занимания, които насърчават активността и социализацията
Съществуват различни алтернативни дейности, чрез които времето пред екрана може да бъде ограничено, а развитието на децата – насърчено по полезен начин.
Занимания като спорт, разходки сред природата и игри на открито подпомагат физическата активност и доброто здраве.
Рисуване, слушане на музика или танци развиват креативността и емоционалната интелигентност и повишават настроението.
Настолните игри и колективните занимания или проекти пък подобряват комуникационните умения и уменията за работа в екип.
Четенето на книги също е отличен вариант за занимание вместо екранно време. То обогатява речника и въображението и създава любов към знанието..
Важно е детето да бъде насърчавано да избира дейности, които са интересни за него, носят му удоволствие и не на последно място – социален контакт.
Как се прави в детския лагер Лъки Кидс?
Международният детски лагер LuckyKids съчетава обучение по английски език с многообразие от активности и интересни занимания.
Децата се насърчават към активна игра, спорт, творчески проекти и общуване в реална среда. Времето е организирано така, че те да усетят радостта от движението и новите приятелства.
Участниците в лагера могат да използват своите телефони само в установените за целта часове – вечер от 20:30 до 22:00 часа.
По-голямата част от деня те прекарват на открито и се включват в дейности като конна езда, каране на колело, планински преходи и други.
Децата имат възможност да участват и в различни арт занимания, които развиват въображението им и още редица умения – работа в екип, креативност, решаване на проблеми.
Вечерната програма също е специално подбрана. Тя включва забавни игри, тематични партита и шоу вечери, които създават незабравими спомени и сплотяват участниците.
По този начин лагерът LuckyKids не само предлага вълнуващи приключения за всяко дете, но и изгражда ценни навици за пълноценно и активно общуване далеч от екраните.
Често задавани въпроси
От каква възраст е подходящо децата да имат собствен телефон?
Това зависи от нуждите на детето, неговата зрялост, способността му да поема отговорност, както и от семейната среда. Препоръчително е първият телефон да бъде закупен след 10-12-годишна възраст, за да има детето изградени навици за самоконтрол, осъзнато използване на технологиите и разбиране за онлайн безопасност.
Защо е нужно екранното време да бъде ограничавано?
Прекомерното използване на телефон може да наруши физическото, емоционалното и когнитивното развитие на децата и да доведе до социална изолация.
Как да поставите граници при използването на телефона от детето?
Границите при използване на телефона се поставят чрез ясни правила, които детето разбира и следва. Важно е да давате личен пример, като сами спазвате наложените ограничения. Последователността и обясненията защо тези правила съществуват също са ключови.