Учене чрез правене: защо, кога и как

Деца експериментират в час
2025-06-23

Учене чрез правене е подход, който поставя опита в основата на образователния процес при децата. Той се въвежда в началото на ХХ век от американския педагог и философ Джон Дюи, който вярва, че активното взаимодействие със заобикалящата среда е най-доброто средство за обучение.

Какво представлява ученето чрез правене, как се насърчава и какви ползи носи за развитието на подрастващите ще научите от следващите редове.

Какво представлява ученето чрез правене и защо е толкова ефективно?

Учене чрез правене (от англ. – learning by doing) означава придобиването на знания и умения чрез участие в различни по вид дейности или ситуации

Вместо да учат пасивно чрез слушане и запаметяване, децата изследват, експериментират, откриват, грешат и анализират сами. Това не само им помага да запомнят по-добре учебния материал, но и развива у тях редица качества, които ще им бъдат полезни за цял живот.

Две момичета учат заедно

Как практическото обучение подпомага паметта и разбирането?

Когато в ученето участват всички сетива, децата възприемат новата информация много по-лесно и ефективно. Те не просто четат или слушат – те преживяват с помощта на зрение, допир, движение, дори мирис или вкус и не на последно място – емоция. 

Всичко това активира различни части на мозъка, като трайно подобрява паметта и помага за разбирането как наученото може да бъде приложено в ситуации от ежедневието.

Възрастови етапи и най-добрите методи за учене чрез правене

В процеса на своето израстване децата преминават през различни етапи на физическо и емоционално развитие. Ето защо е необходимо методите за учене чрез правене да бъдат съобразени с техните индивидуални способности и интереси.

По-малките деца основно учат чрез игра – тя им помага да изследват света около тях и да развиват своето въображение. Подходящи за целта са ролеви игри, строене с кубчета, оцветяване, моделиране и всякакви дейности, които включват движение или допир.

Децата в начален етап на образование пък започват все по-добре да наблюдават, сравняват и да се изразяват. Те могат да учат чрез занимания с природни материали, опити, изготвяне на макети и отново – участие в игри. В този период те вече могат да работят и в екип, което им носи допълнителни умения.

По-големите ученици са способни на по-задълбочено мислене и анализиране. Подходящи за тях са дейности като дискусии по важни въпроси, участие в дебати, практики, стажове и други. В тази възраст е особено важно ученето да има връзка с предстоящите им предизвикателства в живота, както и с техните интереси.

Разликата между пасивно и активно учене: защо опитът е по-ценен от теорията?

Пасивното учене включва слушане и запаметяване на теоретични знания, докато активното учене изисква действие, мислене и справяне с реални задачи. 

Когато децата учат чрез опит, те по-добре разбират информацията, като едновременно с това я запомнят по-лесно и за по-дълго време. Участието в различни активности стимулира тяхното любопитство и ангажира вниманието им и по този начин новопридобитите знания се превръщат в умения.

Как да прилагаме ученето чрез правене в училищна среда?

Приложението на този метод на обучение е лесно и напълно подходящо за училищната среда. 

Вместо часовете да се провеждат с преподаване на изцяло теоретични знания, учителите могат да включат учениците в различни ситуации и проекти

Към изучаването на природните науки могат да бъдат добавени часове с експерименти, по история – с драматизации, а по математика – с практически задачи. Уроците на открито, дискусиите и творческите ателиета също са полезен начин децата да се научат да мислят самостоятелно и активно да участват в учебния процес.

Деца експериментират в час

Игрови и проектно-базирани методи за по-ефективно усвояване на знания

Игрите и проектно-базираното обучение са едни от най-ефективните методи за пълноценно усвояване на знания. 

С игрите ученето се превръща не само в полезен, но и в забавен процес. Те развиват важни умения като логическо мислене, креативност и способност за сътрудничество с други деца.

От своя страна, обучението чрез работа по проекти цели да ангажира подрастващите в решаването на проблеми чрез собствено проучване и създаване. То развива умения за работа в екип и прилагане на научените знания на практика.

Ролята на грешките и експериментите в учебния процес

Грешките и експериментите помагат на децата да усвоят качества като упоритост, търпение и самостоятелно мислене.

Как обаче става това? Когато едно дете сгреши и опита отново, то не просто поправя грешката си – то задълбочава изследването си по темата и развива повече увереност в собствените си възможности.

Експериментирането пък насърчава любопитството и допринася за това децата да бъдат по-инициативни, да могат да анализират и да правят изводи. 

Всичко това е естествена и полезна част от пътя към успеха, която изгражда и мотивацията на учениците за учене през целия им живот.

Как родителите могат да насърчат ученето чрез опит у дома?

Родителите имат важна роля в насърчаването на учене чрез опит у дома.

Няколко лесни начина за постигането на тази цел са:

  • Създаване на среда, която позволява на детето да изследва и експериментира свободно;
  • Занимания като готвене, градинарство, чистене и други, в които детето участва активно;
  • Поощряване на любопитството и задаването на въпроси;
  • Обсъждане на преживяното и правене на връзка между теория и практика.

Това подкрепя децата и ги насърчава да се чувстват по-уверени и независими в учебния процес.

Дете рисува с майка си

Бъдещето на образованието: как технологиите подпомагат ученето чрез правене?

Съвременните технологии правят ученето много по-достъпно и интересно. С помощта на специални приложения и интерактивни уроци децата могат да изследват, експериментират и учат чрез действие. 

Виртуалната среда позволява учене и упражняване на умения без риск от сериозна грешка или опасност, което значително подобрява разбирането на подрастващите за света и начина, по който той работи.

Как се прави в детския лагер Лъки Кидс?

Програмата на детския лагер LuckyKids включва различни по вид дейности, които стимулират ученето чрез правене. Сред тях са приключенски и спортни игри, творчески проекти, занимания сред природата, готварство и много други.

В лагера децата се учат, докато преживяват – те се ориентират по карта, решават логически задачи, участват в театър или създават истории. 

Всичко това се случва под ръководството на обучени преподаватели, които насърчават техните самостоятелност, любопитство и изследователски дух.

Често задавани въпроси

Кое прави ученето чрез правене ефективен подход на обучение?

При този подход децата учат чрез практика и опит, а това им помага много по-лесно да разбират и запомнят новия материал.

Какви умения развива ученето чрез правене?

Този вид обучение развива критично мислене, креативност, самостоятелност и сътрудничество, като едновременно с това подкрепя пълноценното общуване между децата.

Как се измерва успехът при учене чрез правене?

Успехът се измерва чрез наблюдения върху прилагането на знанията на практика, развитието на уменията и степента на ангажираност на децата в обучението.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *