Обществените места, на които трябва да спазваме етикет и специфични маниери на поведение

2021-11-22

Думата “етикет идва от френския език и означава “поставяне на име” – от тук и значението на “предписание”. Това е неписан код на поведение, с множество правила, специфичен за дадена социална група. 

За първи път се използва по време на крал Луи IX във Франция. От тогава думата става синоним на правила, маниер на поведение, морал, култура.

Всъщност етикетът ни учи на добри обноски. И докато етикетът ни казва кои са добрите обноски, те от своя страна ни показват как да постъпваме, според правилата на обществото в различни ситуации.

В тази статия описваме етикет на поведение на различни места, в различни ситуации.

Етикет или правила за поведение на улицата /обществени места на открито/

Първото и най-важно правило е да се съобразяваме с останалите като :

  • говорим спокойно и с тих глас. 
  • поздравяваме в нужните случаи.
  • да поискаме помощ или да зададем въпрос учтиво. 

Дори движението по улиците има своя ред – общоприето е хората, особено в многолюдните градове да се движат в определената посока от лявата страна или от дясната страна на тротоара, за да не затрудняват движението. А и вървенето срещуположно на посоката на останалите, често представлява физическа трудност. 

Хората на улицата, при влизане в магазин, супермаркет или мол, би трябвало да изчакат излизащите първо да излязат. Логично е първо да бъде освободено място, за да могат хората да влязат в затворени пространства. 

Същото важи за обществени асансьори или по-малки пространства. В обществените тоалетни /нещо, което за съжаление понякога не се случва/, се чука на вратата, преди да се направи опит за отваряне, а и много от тоалетните имат цветови механизъм, който показва, че е заето.

Прието е да се пази всяко използвано пространство чисто и подредено във вида, в който е заварено, като това важи с пълна сила за обществените сгради. Хвърлянето на отпадъци на земята е признак на ниска култура.

Когато сме на улицата, сред други хора, е важно да демонстрираме добри обноски. Пушенето и хвърлянето на фасове би трябвало да става само на обозначените места. Често хората бързат и нямат време да се обърнат да проверят дали са изхвърлили правилно боклука си в кошчетата. 

Това е важно, тъй като милионите минувачи могат да създадат лесно нехигиенична среда.

Важно е да се погрижим и за домашните любимци,  с които се разхождаме по улицата. Воденето на повод е задължително, тъй като гарантира безопасността на другите, а също така и на нашия домашен любимец. 

Съществува и така наречения етикет на обличане – това е нещо доста индивидуално. Все пак има обществени правила, които в зависимост от страната, в която се намираме, сме длъжни да спазваме. 

Например – в Индия, жените трябва да се движат по улицата с покрити рамене. В арабския свят жените носят покривало за глава /бурка/. В Европа съществува по-голяма свобода и разнообразие, но въпреки това – дрехите са важни и дрес кодът съществува и тук. 

Етикет на поведение в обществени сгради /учреждения, молове, театри, опера и други/

В зависимост от мястото на посещение, ние сме длъжни да спазваме разнообразни правила на етикета. 

Обществени сгради

Започваме с правилата за поведение в едно държавно учреждение. Тук е необходимо да бъдем учтиви, да използваме специфичен речник, да говорим спокойно и с тих глас. 

Повишаването на тон е признак на лоши маниери и възпитание. Изчакването на реда на определено място е специфика на държавните учреждения, банките. 

В условия на Ковид, носенето на маска е задължително, към момента на излизането на тази статия.

Молове и магазини

Важна част от нашия живот е пазаруването на продукти. В магазина винаги има определен ред – влиза се от една врата, излиза се през друга, носи се кошница или количка за продуктите, спазва се ред на касата. 

Продуктите не се опитват или разопаковат, а ако все пак това се случи – те се закупуват. Хората спазват дистанция и говорят учтиво, с тих тон. Отнасят се с уважение към обслужващия персонал, поздравяват, когато дойде тяхния ред на каса.

Опера и театър

Посещението на опера или театър е дейност, която носи естетическа наслада, представлява докосване до културата, изкуството, живота на останалите хора.

Ето защо, когато се приготвяме за подобно събитие, е необходимо да знаем следното:

  • операта и театралното изкуство изискват нашето уважение и почит – ние ги демонстрираме, като се обличаме според специалния дрес код, който те изискват.
  • облеклото е официално и носенето на дънки, маратонки и спортно ежедневни дрехи е отклонение от него.

В сградата на операта или театъра има основни правила на етикет: 

  • не се блъскаме, изчакваме реда си пред гардероба, на входа или изхода.
  • ако закъснеем и все още имаме шанс да влезем в залата, стигаме до мястото си, като се придвижваме с лице към останалите зрители на реда и се извиняваме – стараем се да сме бързи и внимателни.
  • поставянето на горни дрехи и багаж на мястото ни в залата, затрудняват движението на останалите, желателно е да ползваме гардероб.
  • изключваме звука на телефона – разговори по време на представление са недопустими.
  • ръкопляскаме и отдаваме внимание на представлението и актьорите по подобаващ начин.
  • желателно е, ако имаме физиологично неразположение да си останем вкъщи /кашлицата може да смути артистите, публиката и въобще цялото представление/.
  • когато сме с приятели или семейство, пазим тишина по време на представлението, не обсъждаме на глас това, от което сме се впечатлили.
  • разговорите с приятели могат да бъдат проведени в антрактите, на определените места.

Обществен транспорт

Това е място, което се използва от милиони хора. Правилата и етикета са създадени за тук, с цел личната безопасност на гражданите. 

Не трябва да се приближаваме прекалено много до мястото, където спира превозното средство. Отстъпваме място на по-възрастните, майки с деца, малки деца. Говорим тихо и се движим експедитивно и спокойно. Пазим чистота.

Обществени мероприятия

На такива мероприятия ние показваме най-доброто от себе си или представяме определена компания, фирма, група от хора, професия.

Винаги идваме навреме. Закъснението не е интересно, когато е над петнадесет минути, то ни показва в лоша светлина от самото начало и пречи на събитието. В случай, че закъсняваме е добре да предупредим домакините.

Необходимо е да следваме дрес кода, който е определен. Прекалената екстравагантност е красива само за суперзвезди от развлекателния бизнес, в противен случай, е признак на лош вкус.

Поведението ни трябва да е обрано и учтиво – слушаме събеседниците с внимание и проявяваме еднакво отношение към всички гости, по възможност. 

В случай, че ние сме домакини на обществено събитие, то тогава правилата стават значително повече. Домакините се грижат не само за мястото, неговата естетическа украса, но и за безопасността и доброто настроение на своите гости. 

Важна част от едно обществено мероприятие е музиката и шума, който се създава на едно събитие. Ако се намираме в сграда, в която живеят други хора, признак на добра култура и поведение е да предупредим съседите, че предстои шумно време, като дадем времеви параметри. 

Например, изпращаме бележка или я поставяме на видно място: “От 19.00 – 00.00ч. ще празнуваме рожден ден, моля да ни извините”/. Най-важното е да спазим обещаното време.

Бизнес етикет

В света на бизнеса, етикетът е неизменна част от начина на нашето представяне, следователно може силно да повлияе нашия успех.

Тук винаги има дрескод. Едно от основните неписани правила на бизнес етикета е начина на обличане – фино, елегантно шик, но удобно. 

Отново говорим за приглушени цветове и нищо крещящо – обичайно това са костюми, ризи в синьо, черно, бяло. Важно е да се знае, че за мъжете е недопустимо да присъстват на бизнес срещи и въобще да се появяват в офиса с брада /освен, ако не е специално търсен ефект или е по религиозни причини/. 

По същия начин е желателно дамите да носят лек грим. Тези неща показват на другите, че умеем да се грижим добре за себе си, тоест умеем да поемаме отговорност и грижа за останалите. 

Съществува бизнес етикет на нашата кореспонденция, по време на бизнес срещи или посещения. Това зависи от компанията. Тук имаме специални правила, които обичайно са подробно описани в политиката на фирмата.

Етикет на хранене

За него са изписани тонове правила и обяснения. 

В няколко реда:

  • бъдете тихи, дъвчете със затворена уста, внимателно поставайте приборите обратно в чинията.
  • използвайте салфетка – хартиена или от плат; когато сте в елитен ресторант, вероятно са поставени предварително, можете да поставите платнената кърпа в скута си.
  • използвайте правилните прибори.
  • ножа и малките кафеени лъжички не се облизват.
  • ако сте в ресторант със шведска маса или както още го наричат бюфет – поставете в чинията си толкова, храна, колкото можете да изядете; в случай, че не ви стигне, винаги можете да отидете и да си сервирате още малко.
  • ястията се консумират по реда на сервирането или първо – супа, второ, десерт.
  • в случай, че има много чакащи пред бюфета, спокойно изчакайте реда си.
  • използвайте предназначените прибори, за да си сипвате храна от общия съд /щипки за сирена, плодове, хляб/.
  • когато приключите поставете приборите в чинията, по определения начин /между другото кръстосването им показва, че сте приключили, но не сте напълно доволни; поставянето на ножа и вилицата успоредно един до друг, показва, че всичко е наред/.
  • попивайте храната, която е полепнала по устните ви със салфетка.
  • говорете, когато сдъвчете храната си – с празна уста.
  • истете зъбите си с поставените за целта клечки, като леко прикривате устата си със свободната ръка.
  • изчакайте да бъде сервирано на всички на масата, за да започнете да се храните.
  • изключете звука на телефона си и освен ако не е спешно, избягвайте разговорите с други хора по телефона по време на храненето; ако трябва да проведете разговор по спешност, излезте извън залата.
  • учтиво е да говорите с хората, които са седнали от двете ви страни.
  • не закъснявайте, ако сте поканени на специално събитие, а ако това се случи – предупредете домакините.
  • облечете се, като предварително се уведомите за дрескода и за характера на събитието.
  • бъдете учтиви с обслужващия персонал, благодарете често и с усмивка – това е висша проява на добри обноски.

Надяваме се, че сте направили един бърз преговор на правилата на етикета или сте научили нещо ново, ако не сте били запознати досега!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.